FORD FIESTA R2 M-SPORT
Ford Fiesta R2 M-Sport to wyczynowy samochód rajdowy, który powstał w wyniku współpracy pomiędzy Fordem a firmą M-Sport, światowym liderem w budowie i obsłudze samochodów rajdowych. Model ten jest dedykowany zawodnikom startującym w rajdach, zarówno na poziomie amatorskim, jak i w profesjonalnych mistrzostwach, takich jak FIA Junior World Rally Championship (JWRC).
Historia i geneza modelu
Ford Fiesta R2 został zaprezentowany jako rozwinięcie popularnej wersji cywilnej Forda Fiesty, modelu od lat obecnego na rynku motoryzacyjnym i zdobywającego uznanie za swoje właściwości jezdne oraz nowoczesne technologie. M-Sport, firma prowadzona przez Malcolma Wilsona, specjalizuje się w tworzeniu samochodów rajdowych na bazie różnych modeli Forda. Ford Fiesta R2 powstał z myślą o klasie R2, która w rajdach odpowiada za pojazdy z napędem na przednie koła i ma na celu stworzenie bardziej dostępnej kategorii dla młodych kierowców oraz mniej zamożnych zespołów rajdowych.
Specyfikacje techniczne
Jednym z kluczowych elementów Forda Fiesta R2 jest jego zaawansowana specyfikacja techniczna, dostosowana do wymagających warunków rajdowych, przy jednoczesnym zachowaniu relatywnie przystępnych kosztów.
Silnik
Ford Fiesta R2 wyposażony jest w turbodoładowany silnik benzynowy, zwykle o pojemności 1.0 lub 1.6 litra, w zależności od wersji i roku produkcji. Najpopularniejszą jednostką napędową jest silnik EcoBoost o mocy sięgającej od 160 do 200 KM. Choć w porównaniu do samochodów rajdowych z wyższych kategorii może wydawać się mniej potężny, to jego niewielka masa oraz zaawansowana konstrukcja pozwala na uzyskiwanie bardzo dobrych wyników, zwłaszcza w warunkach zmiennych nawierzchni.
Skrzynia biegów
Jednym z najważniejszych elementów w każdym rajdowym samochodzie jest skrzynia biegów. W Fordzie Fiesta R2 stosowana jest sekwencyjna, pięcio- lub sześciobiegowa skrzynia, która pozwala kierowcy na szybkie zmiany przełożeń, bez konieczności używania sprzęgła. Tego typu rozwiązania znacznie poprawiają efektywność na trasach rajdowych, gdzie liczy się każda sekunda.
Zawieszenie i hamulce
Ford Fiesta R2 M-Sport został wyposażony w zaawansowane, w pełni regulowane zawieszenie, opracowane z myślą o rajdach asfaltowych i szutrowych. Amortyzatory renomowanych firm, takich jak Reiger czy Öhlins, umożliwiają precyzyjne dostosowanie ustawień do warunków panujących na danej trasie. Ponadto, wzmocnione hamulce, z wentylowanymi tarczami i sportowymi zaciskami, zapewniają doskonałą kontrolę nad samochodem przy dużych prędkościach.
Bezpieczeństwo
W rajdach jednym z najważniejszych elementów jest bezpieczeństwo załogi. Dlatego Fiesta R2 wyposażona jest w klatkę bezpieczeństwa zgodną z wymogami FIA, sześciopunktowe pasy oraz fotele kubełkowe homologowane przez FIA. Dodatkowe wzmocnienia strukturalne sprawiają, że samochód jest odporny na ekstremalne siły, jakim może być poddany podczas wypadków rajdowych.
Wydajność na trasie
Ford Fiesta R2 M-Sport jest przystosowany do startów w różnych typach rajdów – od asfaltowych po szutrowe i śnieżne. Jego wszechstronność oraz świetnie dopracowane podwozie pozwalają na efektywną jazdę w każdym środowisku. Dzięki napędowi na przednie koła, pojazd jest lżejszy niż wiele konkurencyjnych modeli z napędem 4x4, co przekłada się na doskonałą zwrotność i zwinność na technicznych odcinkach specjalnych.
Waga i balans
Jednym z kluczowych aspektów osiągów Forda Fiesta R2 jest jego niska masa, wynosząca zazwyczaj około 1030 kg, co przy stosunkowo wysokiej mocy silnika zapewnia dobry stosunek mocy do wagi. Samochód jest zaprojektowany tak, aby utrzymywać doskonały balans na trasach, co jest kluczowe w rajdach, gdzie precyzyjna kontrola nad pojazdem decyduje o wynikach.
Rajdowa kariera
Ford Fiesta R2 od lat zdobywa uznanie na arenie międzynarodowej. Młodzi kierowcy, rozpoczynający swoje kariery w rajdach, często wybierają ten model jako swój pierwszy samochód wyczynowy. Jest on również preferowanym pojazdem w różnych regionalnych i międzynarodowych mistrzostwach, takich jak FIA European Rally Championship (ERC) oraz WRC3. M-Sport, dzięki swoim doświadczeniom z najwyższymi klasami rajdowymi, jest w stanie dostarczyć zawodnikom wsparcie techniczne oraz części zamienne na najwyższym poziomie, co dodatkowo zwiększa atrakcyjność tego modelu.
Dostępność i cena
Choć Ford Fiesta R2 M-Sport to samochód o wysokiej wydajności, jest stosunkowo przystępny w porównaniu do rajdowych aut z wyższych klas. Zwykle jego koszt wynosi od 40 000 do 60 000 euro za nowy egzemplarz, co czyni go jednym z najbardziej dostępnych pojazdów w rajdowej kategorii R2. Koszty eksploatacji, choć wyższe niż w przypadku seryjnych samochodów, są wciąż bardziej korzystne w porównaniu do aut klasy R5 czy WRC.
Podsumowanie
Ford Fiesta R2 M-Sport to samochód rajdowy, który łączy w sobie dostępność, niezawodność i zaawansowaną technologię, dzięki czemu jest idealnym wyborem dla początkujących kierowców, jak i bardziej doświadczonych zawodników startujących w mistrzostwach regionalnych i międzynarodowych. Dzięki współpracy Forda z M-Sport, Fiesta R2 posiada wszystkie cechy niezbędne do rywalizacji na najwyższym poziomie, przy jednoczesnym zachowaniu rozsądnych kosztów.
Fiesta R2 stała się nie tylko jednym z najpopularniejszych samochodów w swojej klasie, ale również doskonałą platformą rozwoju dla młodych talentów w świecie rajdów.
- TM Rally Radków
- TM Ecu Master
- TM Turbo Julita
- Gravel Cup 1
- Gravel Cup 2